För dieselbilar är det viktigt att ha partikelfiltret i skick för att undvika onödiga komplikationer som sämre bilprestanda och ökad bränsleförbrukning.
Märker du att bilen börjar tappa krafter och dieselpartikelfiltret är igensatt bör filtret bytas ut eller rengöras för att bilen ska fungera optimalt. Bilen varnar med att motorlampan eller DPF-varningslampan tänds, detta händer oftast när bilen har åkt ca 12.000 mil. Många bilar som kör korta sträckor och låg belastning som exempelvis stadskörning är tvungna att byta partikelfilter efter ca 5000 mil.
Partikelfiltret som också kallas för DPF-filter funktion är att rena avgaserna som bilen släpper ut, den tar bort miljöfarliga gifter och minskar motorns utsläpp.
Filtret som finns i dieselmotorns avgassystem gör att sotet stannar kvar i filtret och på det sättet är det bättre för miljön. Att rengöra ett partikelfilter är miljövänligare än att byta ut den, och kostnadseffektiv alternativ om man håller den i skick.
Ett nytt dieselpartikelfilter kan vara väldigt dyrt, detta på grund av att i många partikelfilter använder man metallen platina. Prisklasserna skiljer sig mycket mellan bilmärken och bilmodeller.
Det är viktigt att åtgärda det fel som har orsakat blockeringen av partikelfiltret när du skickar eller lämnar in filtret för rengöring så att den inte ska bli igensatt snart igen eller att bilen fortsätter att ge felkoder. Ibland kan det hända att bilen varnar att filtret är blockerad utan att den är det. Det kan bero på att det finns något fel i motorn eller andra problem som gör att bilen går i felsäkert läge. På vissa bilar lyser DPF-lampan även efter rengöring, då måste styrenheterna programmeras om för att hämta ny information om dieselpartikelfiltret. Ett filters hållbarhet kan va beroende av olika faktorer. Tex vilken typ av motorolja man använder eller vilken motorprestanda bilen har, eller hur vilka körvanor man har.
Kontakta oss om ni har frågor eller vill ha mer information om dieselpartikelfilter.